No nyt alkaa jo hahmottua. Talotoimittajan väki teki väliseinärungot ja levyttivät. Ensin väliseinät levytettiin vain toiselta puolelta, jonka jälkeen tekniikan porukka tuli vetämään putket ja sähköt.
Ihan erilaista on nyt tallustella rakennuksella, ilme muuttui todella paljon, ja ensimmäistä kertaa pystyy nyt hahmottamaan huoneet. Ainakin toistaiseksi kaikki näyttää ihan riittävän kokoiselta, vaikkei mistään isosta lukaalista kyse olekaan.
Sitten tuli jälleen yksi pikaisesti alta pois hoidettava työ, jonka urakointiporukan päällikkö minulle ystävällisesti vinkkasi. Teknisen tilan maalaaminen nimittäin on ennen kaikkia vempeleitä huomattavasti helpompaa, joten tela kauniiseen käteen ja työn touhuun
Teknisen tilan takaseinä on vanerista, jotta laitteistot saadaan tukevammin kiinnitettyä |
Ensimmäinen valmis sisäpinta! |
Sitten taas vaihteeksi siivoiltiin tontilla. Käsittämättömän paljon sitä jätettä muuten syntyy, esim. alla olevassa kuvassa kipsilevyt!
Aloitimme myös katon koolauksen. Talotoimittaja laittoi kyllä koolauksen kattoon 45cm välein, mutta muutettiin lennossa katon sisäkaton materiaali mdf-paneelista kipsilevyyn, niin koolaus ei ole tarpeeksi tiheä. Joten ostettiin lautaa, vuokrattiin naulapyssy ja alettiin töihin (22x100 vajaasärmäinen lauta 30cm välein).
Sitten projekti autokatos, joka siis tehdään "omin voimin".
Raudoituksen valmistelua maanrakentajaa odotellessa... |
...joka kaivoi montun, laittoi salaojat, laittoi suodatinkankaan... |
... ja lisäsi murskeen ja tärytti sen oikeaan korkoonsa. Ei vienyt ammattimieheltä paljoa yli kahta tuntia. |
Sen jälkeen päästiin töihin. Vastaava oli suunnitellut ja tehnyt meille valmiiksi doca-palkeista palaset muottiin. Kaupungilta tultiin merkkaamaan meille rakennuksen paikka, jonka perusteella alettiin sitten asettelemaan muottia oikealle paikalleen. Sitä ennen kuitenkin kannettiin ulkomittauskeskus muotin sisälle, koska sinne (eli kylmään varastoon autokatoksen päässä) sen on tarkoitus jäädä. Vedettiin samalla muutamat kaapelin suojaputket pihavaloja varten. Sitten haettiin vaa'ituskoneelle muotille oikea korko. Sen jälkeen laitettiin perusradoitukset korppujen päälle (jotta nousee vähän ilmaan). Kulmiin laitettiin kulmaraudat jotka sidottiin kiinni muuhun raudoitukseen.
Sen jälkeen alkoi vieläkin haastavampi vaihe. Sidottiin tartunnat anturan päälle tuleville valuharkoille. Ja miksikö haastavaa? Koska siinä oli aika lailla laskemista, mistä harkko alkaa, ja missä kohtaa siinä mahtaa olla se reikä josta se rauta nousee..
Ja lopulta tänään sai betoniauto tulla!
Nätit anturat tuli, kunhan vähän kuivuu niin päästään latomaan harkkoja päälle (ja päästään näkemään onko suuria heittoja..) |
Kustannukset:
30) Raudoitukset ja muotit autokatokseen, XXX €
31) Koolauspuut + välineet, XXX €
Tässä välissä ei ole isompia laskuja tullut, mutta yhtä jos toista pientä työkalua on pitänyt ostaa kun omat työvaiheet on lisääntyneet.
Yksi huomioitava kustannuserä tuli taas mieleen tämän päivityksen kirjoituksen aikana; jätehuolto. Jätettä tosiaan tulee ja monen jätteen hävittäminen maksaa. Me olemme siinä onnellisessa asemassa että tämän alueen rakentajille tarjotaan ilmainen jätehuolto. Sen lisäksi että säästää selvää rahaa niin säästää myös aikaa kun jätelavat ovat koko ajan tontin välittömässä läheisyydessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti